AVANTIA DAMBERG
Map of Curacao III



Avantia Damberg stelt zich voor een ‘Map of Curaçao’ te maken, bestaande uit staafachtige koraalsteentjes waarop de meest voorkomende namen sinds 1863 van de Curaçaose bevolking per wijk/regio in inkt gestempeld worden. De koraalsteentjes worden op een losstaand beeld, opgebouwd uit natuurstenen gemetseld. Dit zal de derde versie worden. De eerste, papieren versie, hing bijna 3 jaar in het Curaçaosch Museum van de expositie Exploring the Past to Envisage the Future in 2014. De tweede versie hangt in Kranshi, als tegeltableau. Avantia is conceptueel, ruimtelijk kunstenares die zich eveneens bekwaamd heeft in het maken van video’s en animaties. Zij heeft lange tijd in Nederland gewoond, maar heeft zich op een praktische wijze weer ingeburgerd door zich te verdiepen in de naamvorming op Curaçao en de verhalen die daarbij horen. Na enige tijd de PR en publiciteit van het Instituto Buena Bista te hebben verzorgd, is Damberg thans een van de trekkers van de artistieke formule van arthouse Casa Moderna in de Madurostraat 60 in Punda.


‘Map of Curacao III’, 2017, stenen, koraalsteentjes, keramische inkt en cement door Avantia Damberg met assistentie van Arnold Bakker en Rina Rojer, 250 x 550 centimeter. Foto: Ellen Spijkstra







HERMAN VAN BERGEN
Islas Inútiles



Herman van Bergen is tekenaar, aquarellist, schilder, beeldhouwer en auteur van onder andere ‘Snekboek’, die veelvuldig aan lokale en internationale exposties heeft deelgenomen. Hij is bekend geworden door zijn jaarlijks verschijnende kunstkalender en zijn sculpturen van sumpinja’s de stekels van de wabi struik, zoals de ‘beso di kunuku, het cadeau van de Curacoase bevolking aan het koningspaar in 2013. Zijn sculptuur ’Islas inutles’is tijdens de expositie ‘Tropisch Koninkrijk’in museum de Fundatie in Zwolle geëxposeerd geweest. Momenteel werkt Van Bergen aan de voltooiing van de ‘Kathedraal van Dorens’ op Landgoed Bloemhof. Onlangs ontving Herman van Bergen de prestigieuze Cola Debrotprijs, de hoogste culturele onderscheiding op cultureel gebied. Herman van Bergen zal voor de beeldenroute zijn ‘Islas Inutiles’ gaan installeren op nader te bepalen plaats, als dit werk uit Nederland is teruggekomen.


Schets van ‘Islas Inutiles’ afm 500 x 300 x 30 centimeter, sumpina’s, asfalt, paraffine, hout, karton.







ELLEN SPIJKSTRA



Ellen Spijkstra heeft voor de beeldenroute een totem geconstrueerd van keramische en ijzeren materialen. In het boek ‘Global, Local’, dat over haar fotografische en keramische werk is verschenen, vormen de totemseen kenmerkend onderdeel naast haar muurreliëfs en losse objecten. Spijkstra heeft vele jaren tal van leerlingen de geheimen van techniek, materialen en vormgeving op keramisch gebied bijgebracht. Sinds zij gestopt is met het geven van les en het organiseren van workshops, waar de bekendste keramisten uit de wereld graag naar Curaçao voor overkwamen kan zij meer tijd besteden aan deelname aan exposities en kunstresidencies in verre oorden als Zuid-Korea en China, bakermatten van keramische kunst, ook de ontwerpen voor Curaçaose postzegels die sinds 2015 te koop zijn en digitale informatie bevatten, zijn een voorbeeld van haar evoluerende artisticiteit.


‘Door de jaren heen’, 2017, gedeeltelijk geglazuurd aardewerk, terra sigillata, bladgoud, staal en cement van Ellen Spijkstra, 280 x 55 centimeter, met assistentie van stagiair Timothy Voges, student aan de Hogeschool van de Kunsten bij het bouwen van de totem.

Foto: Ellen Spijkstra.







RIEN TE HENNEPE
Redu



Rien Te Hennepe heeft zich sinds 2005 het beeldhouwen zelf geleerd, sinds hij gefascineerd raakte door de vormen en structuren van stenen die van de Tafelberg afkomstig waren. Inmiddels is zijn werk op diverse tentoonstellingen in Suriname en op Curaçao te zien geweest, waarvan de expositie Antepasado di Futuro in 2010 in het Curaçaosch Museum zeker niet de minste was. Met liefde die zicht- en voelbaar is, richt Te Hennepe zich op het vervaardigen van kleine, tot aan grote monumentale sculpturen, waarbij figuren uit de steen oprijzen.


‘Redu’, 2017, steen van de Tafelberg door Rien te Hennepe, 150 x 122 x 90 centimeter, sokkel 61 x 122 x 103 centimeter. Foto: Ellen Spijkstra.







BRIGITTE WAWOE



De Pegarus en de Eenhoorn



De Pegasus, het Vliegend Paard uit de Griekse mythologie, is een mooi symbool voor de kunstenaar (niet alleen de dichter). Voor mij helemaal gezien het feit dat hij is samengesteld – gelast- uit ontelbare delen en deeltjes (schroeven en machineonderdelen) als al die ideeën die de kunstenaar moet zien te combineren tot een eenheid. Het maken was niet zonder gevaar, het werd een zwaar werk, dat ook nog van de grond moest af komen. Een Pegasus moet tenslotte vliegen. De complexiteit tot een eenheid te smeden was een hele uitdaging, een hele puzzel. Het materiaal door de mens gefabriceerd – cultuur- tot kunst te verheffen is in dit geval heel bijzonder. De Eenhoorn is ook uit hetzelfde idee ontstaan. Ook hier een fabeldier- niet het elegante witte paard uit de sprookjes- maar een die vast in de grond - de werkelijkheid van de beeldhouwer - is verankerd. De binnen-constructie is een snijmachine met buiten vooral vierkante metaalplaatjes, wordt een eenheid, een geheel. Het vervreemdende design geeft een eigenaardige dimensie, dat is wat een kunstwerk moet doen- verassen en ontroeren.


Twee-eenheid, de witte steen is een calcietkristal uit de Tafelberg in twee delen gekliefd. De beeldtaal van ruw en glad, lijn en vlakte, bol en hol moeten deze bijzondere vorm versterken. Dit beeld is een symbool van de verdeeldheid die tot eenheid wordt.









YUBI KIRINDONGO
The Big B



Yubi Kirindongo, Cola Debrotprijswinnaar in 1997, is gevraagd om een sculptuur te maken die in het meer bij landhuis Blauw zal komen te liggen, en het liefst zal drijven, zoals de sculptuur van Martha Pan in de vijver van de beeldentuin van het door Van Gogh beroemde Kröller-Müller Museum op de Hoge Veluwe in Nederland. Kirindongo gebruikt afgedankte materialen, waarmee hij zeer bekend is geworden in binnen en buitenland. Na zijn succesvolle expositie in Museum Beelden aan Zee in Scheveningen en het verschijnen van het boek ‘Rebel in Art’ van Thomas Meijer Zu Schlochtern is Yubi onverminderd doorgegaan met de uitbreiding van zijn oeuvre - onder andere met een granieten dolfijn in het Sea Aquarium en verfraaiing van zijn eigen beeldentuin en museum, waarin zijn museale en in een belangrijke internationale catalogus afgebeelde rode Chevrolet Camaro een speciale, overdekte plaats heeft gekregen.


‘Big B’, 2017, glazen flessen en ijzer op een vlot met 7 gastanks, van Yubi Kirindongo, 240 x 170 centimeter, vlot 300 x 330 centimeter. Foto: Ellen Spijkstra.